Dan Tanasă jövedelme talán még inkább érdekli az erdélyi magyar olvasókat, mint az erdélyi magyar választottak vagyona.

Ha már a Mikulás-napi választások miatt egyébként is a honatya-jelöltjeink vagyon- és érdekeltségi nyilatkozatait foglaljuk mostanában össze, úgy döntöttünk, december elsején egy kis extrával lepjük meg a Románia nemzeti ünnepét képernyő előtt töltő olvasóinkat. Mégpedig azzal, hogy megnézzük a nyilvános dokumentumokban, miből él meg Dan Tanasă, a sepsiszentgyörgyi blogger, aktivista, provokátor.

Politikailag parazita életmódot folytat: saját program hiányában azzal szerzett hírnevet, hogy a székelyföldi önkormányzatok vezetőit jelentette fel, majd indított száznál is több pert ellenük, ha intézményeikben nem biztosítottak

  • kizárólagosságot a román nemzeti szimbólumoknak (azaz ha kitűzték a magyar és / vagy székely zászlót is),
  • illetve dominanciát a román nyelvnek a hivatalos feliratokon és kiadványokban.

Az önkormányzatokat és vezetőiket Dan Tanasă a 2010-es évek elején a központi hatóságoknál jelentette fel. Mikor ezek már egyre kevésbé reagáltak a jelzéseire, 2014-ben létrehozta a Méltóságért Európában Polgári Egyesületet (ADEC), amellyel a székely megyék tanácselnökeit, illetve tucatnyi székelyföldi város és község polgármesterét perelte be.

A perek többségét a székely zászló hivatalos épületekre történt kitűzése miatt indította és nyerte meg. De azért is perelt, ha egy község nem azt írta ki, hogy polgármesteri hivatal, hanem azt, hogy községháza. Brassó megye tanácselnökét azért perelte be tavaly, hogy távolítsa el a Kovászna megye felőli bejáratánál elhelyezett, Brassó Megye, illetve Brassó megye jó utat kíván feliratokat.

Pitiáner dominancia

Pár napja alapfokon megnyert perrel szeretné arra kötelezni Tamás Sándort, hogy Háromszék Natura 2000-es területein kihelyezett tájékoztató pannókon az információkat előbb románul tüntesse fel, és csak az alatt magyarul és angolul. Jelenleg ugyanis az érdemi információk a három nyelven egymás mellett jelennek meg.

Tanasă ritkán ugyan, de néha jogosan indít eljárást a hivatali kétnyelvűség hiánya miatt – ha egy-egy község alkalmilag csak magyarul kommunikál a lakosaival, románul nem. Magyar nyelvű felirat, dokumentum, kiadvány hiánya miatt viszont még sosem perelt. Sőt azt sem követelte a központi hatóságoktól, hogy biztosítsanak az önkormányzatoknak külön forrást ahhoz, hogy két nyelven kommunikálhassanak a lakosokkal.

Célja nem a valós kétnyelvűség, hanem a román nyelvi dominancia érvényesítése a székelyföldi önkormányzatok hivatalos kommunikációjában. A provokáció sem áll távol tőle: képes felháborodni azon, ha valaki székely zászlós maszkban dolgozik a Kauflandban, de videós cáfolat ellenére sem vonja vissza téves állítását, miszerint csak magyarul zajlott volna két hete a marosvásárhelyi Bethlen Gábor-szobor avatása.

Bár Tanasă kizárólag szimbolikus politizálásban utazik, nagyon konkrétan meg szeretne élni belőle. Ahogy 2016-ban, úgy idén is képviselőjelöltként indul a parlamenti választáson. Ezúttal a nacionalista George Simion-féle AUR Maros megyei jelöltjeként. Jelölése mindjárt két előnnyel is jár:

  • már kétszer nyújtott be vagyon- és érdekeltségi nyilatkozatot;
  • másodjára is bizonyíthatja, hogy a kizárólag magyarellenes szimbolikus politizálás már Romániában sem tudja berepíteni a parlamentbe.

Azt nem is feltételezzük, hogy egy ekkora patrióta elhallgatná az állam és a közvélemény elől a jövedelmét. Így vagyonbevallásainak legfőbb tanulsága:

Dan Tanasă nem keres pénzt.

Annyit semmiképp sem, amennyiből meg tudna élni. Vagy nem vallja be a keresetét, vagy a feleségei tartják el. A 39 éves wannabe politikus ugyanis elvált, majd újra nősült. Ma már gyermeke is van, mondja el az egyik kampányvideójában.

A 2016 októberében benyújtott vagyonnyilatkozatában azt állította, 2015-ben nem volt fizetése. Akkori felesége a frankfurti SSI projektmenedzsereként keresett 25 900 eurót, ő pedig a Voiculescu család alapítványától kapott 42 096 lejt A sajtó szabadsága a bátorságért nevű díj jutalmaként. Ez annak a Dan Voiculescunak a családi alapítványa, aki médiamágnásként, az Intact Csoport és az Antena televíziós csatornák tulajdonosaként a legtöbbet tette Romániában a hagyományos hírmédia lejáratásáért, a sajtó hitelének rombolásáért, és az elfogult pártsajtó felvirágzásáért.

Dan Tanasa fizetése
Dan Tanasă fizetése 2015-ben: "nem esedékes".

Több tízezer euróra rúgó 2015-ös bevételüknek köszönhetően Tanasáék nem szűkölködtek 2016-ban sem. Akkor húszezer lej volt a folyószámlájukon, és fejenként több mint 22 ezer lej a 2009-ben kötött életbiztosításuk kontóján. A 2007-ben felvett 16 800 eurós hitelük elvileg 2017-ben járt le. Az nem derül ki, mire vették fel: Dan Tanasă nevén se ház, se telek, se autó nem szerepelt.

Az már Dan Tanasă civil szervezetének adataiból derül ki, hogy később elvált jól kereső feleségétől. A 2015-ben beinduló szervezetből ugyanis menet közben kitették, vagy kilépett Adina Mereuta, aki addig Adina Tanasă néven az egyesület alelnöke volt. Az új alelnök Raluca Tanasă, aki ezen a néven szerepel Dan Tanasă 2020-as vagyonbevallásában is. Kezdő jogász lehet, ugyanis 2019-ben mindössze 38 400 lejt, azaz havi 3200 lejt keresett egy nagy nemzetközi ügyvédi iroda brassói kirendeltségénél.

Maga Dan Tanasă 2019-ben éhbérért, összesen 7500 lejért dolgozott

a bukaresti Automatic Serv SRL marketing menedzsereként. Ez úgy is kevés, hogy csak 2019 júliusától dolgozik ennek a cégnek aszerint a friss önéletrajza szerint, amelyet jelölésével együtt nyújtott be a Képviselőházhoz. Saját cége nincs.

Önéletrajzában azt állítja, 2018 júliusa és 2019 júniusa között az egyik európai parlamenti képviselő tanácsosa volt, akinek beszédeket írt, munkadokumentumokat írt és fordított, tanulmányokat állított össze neki, összefoglalókat készített az ülésekről, stb. Vagy ingyen kulizott az EP-képviselőnek, vagy szerényen elhallgatta az ezért járó összeget.

Tavaly mindenesetre a feleségével felvettek egy 274 ezer lejes hitelt harminc évre, amiből vettek egy 114 négyzetméteres lakást Brassóban.

Mielőtt ingyen tanácsokkal látta volna el a meg nem nevezett EP-képviselőt, Dan Tanasă azt állítja magáról, hogy független újságíró volt 2011 augusztusától. Ez a blogbejegyzései mellett abból is állt, hogy bejárt tévéműsorokba híreket, eseményeket kommentálni. Blogja korábban is megvolt, miközben különböző piac- és közvélemény-kutató cégeknél vállalt munkát egy két évre. 2013-ban kapta meg a Mile Cărpenișan Díjat a Bátorságért és Újságírói Kiválóságért, ezzel ezer euró járt.

Tavaly október óta újra egyetemista, a brassói egyetemen jogot hallgat. Egyébként 16 éve végzett pszichopedagógia szakon, 2011-ben mesterizett kommunikáció és közkapcsolatokból.

A perek inkább viszik, mint hozzák a pénzt

Az, hogy esetleg az egyesületéből, az ADEC indította perekből élne meg, nem derül ki a szervezet nyilvános mérlegéből, amelyben alkalmazott nem szerepel. Bár az egyesület bevétele évente növekedett, a büdzséje mínuszban van.

A 2015-ös évet 7307 lejes mínusszal zárta, mert kilencezer lej kölcsönt vett fel, amit 2016-ban nem törlesztett. Ekkor 3600 lej bevételre még csak 2900 lej kiadás jutott, de 2017-ben már közel 13 ezer lej adóssága volt, és abban az évben kétezer lejjel többet költött, mint amennyi pénz bejött az egyesületbe. Tavalyelőtt hatezer lejes bevétel mellett közel 11 ezer lej volt a kiadása, tavaly pedig 17 ezer lejes bevétel mellett 300 lejjel költött többet. Összadóssága viszont már közel 23 ezer lej volt.

Azért nem valószínű, hogy Dan Tanasă ebből a pénzből élt volna, mert önmagukban nem nagyok az éves bevételek. Ráadásul abban a mennyiségben, amelyben ő indítja a pereket, pusztán azok adminisztrálása (bélyegilleték, útiköltség, stb.) is felemésztheti a bevételt, még ha nem is fogad ügyvédet. Arról pedig nincs adat, hogy az egyesületének honnan származnak a bevételei: támogatóiról Tanasă nem számol be.

Nyitókép: Dan Tanasă pandémiás kortesbeszédet tart Marosvásárhelyen 2020. november 24-én. A kép forrása a blogger-aktivista Facebook-oldala.

Egy átlátható, számonkérhető és demokratikus erdélyi magyar közösségért