În cea mai mare comunitate maghiară din Transilvania, UDMR pică din doi în doi ani. De ce? Și o ajută cu ceva omertà?

La Târgu Mureș, UDMR se dezbină din nou: organizația locală părea să se dezintegreze în această vară, motiv pentru care cea județeană l-a desemnat pe Zoltán Soós, director de muzeu să candideze pentru funcția de primar la alegerile locale din 2020. Decizia a fost criticată de Partidul Civic Maghiar și de Partidul Popular Maghiar din Transilvania, deoarece nimeni nu s-a consultat cu ei, de asemenea, și de președintele UDMR din Târgu Mureș, Levente Vass, invocând că la ședința de candidare 70% dintre delegații organizației locale au votat contra lui Soós.

Contra lui Zoltán Soós care în 2016, după câștigarea alegerilor preliminare din 2015, a fost susținut de toate aceste forțe politice, și a primit doar cu 1700 mai puține voturi decât primarul Dorin Florea. Contra lui Soós care, împreună cu doi consilieri, săturându-se de negocierile lui Levente Vass, și-a întors spatele organizației locale în mod informal, dar ostentativ.

Și acestea sunt doar cele mai recente episoade din urzeala absurdă a tronurilor târgumureșene. Am încercat să aflăm de ce a izbucnit de data aceasta conflictul dintre UDMR din Târgu Mureș și din Județul Mureș.

UDMR din Târgu Mureș este cel mai mare rebus din politica maghiară din Transilvania.

Târgu Mureș este localitatea cu cel mai mare număr de locuitori maghiari din toată Transilvania: conform ultimului recensământ oficial, din 2011, 59 281 de locuitori aparțin etniei maghiare, adică 44,1% din populația de atunci. Locuitorii români au ajuns să fie majoritari în oraș la sfârșitul secolului 20. UDMR are până azi cea mai mare fracțiune din conducerea locală: dintre 23 de consilieri, mai demult erau 12, acum 10 din acest partid.

În oraș, UDMR nu are nici un adversar politic maghiar semnificativ, Partidul Civic Maghiar și Partidul Popular Maghiar din Transilvania nu au obținut niciun mandat de consilier. Cu toate acestea, UDMR din Târgu Mureș se află într-o criză de mai bine de zece ani: aproximativ din doi în doi ani este lichidată, suspendată, reorganizată. Ultimul caz a avut loc în această vară.

Zoltán Soós kampányban
Zoltán Soós în campanie pentru funcția de primar în 2016. Sursa foto: pagina oficială de Facebook Soós Zoltán

Partidul pierde alegerile de primar de 20 de ani consecutiv,

spre deosebire de Dorin Florea. În același timp, în oraș și în Județul Mureș au fost aleși pentru funcții de deputat și de senator liderii reprezentativi ai UDMR din ultimii 20 de ani: Béla Markó, Atilla Kelemen, György Frunda, László Borbély.

Paralel cu asta, au eșuat pe rând următorii candidați pentru funcția de primar:

Zoltán Soós a avut șanse reale de a-l învinge pe Dorin Florea care conduce orașul din 2000: candidatura și susținerea întregului partid s-a decis la alegerile preliminare, iar rezultatele acestora nu au fost influențate de către organizația județeană sau națională. Acesta nu a fost cazul în 2008, când UDMR din Târgu Mureș l-a propus pe viceprimarul Sándor Csegzi, dar organizația națională a pratidului a insistat asupra candidaturii lui László Borbély, apelând la argumentul că sondajele de opinii arată că Borbély are mai multe șanse împotriva lui Florea.

Înainte de alegerile din 2012, Levente Vass s-a pregătit ca și candidat, deși face parte din opoziția interioară a partidului. El însă a renunțat cu două luni înainte de alegeri, deoarece PPMT nu a vrut să-l susțină dacă el nu se declară un candidat comun al UDMR și al lor. Așa a ajuns senatorul György Frunda candidat de rezervă, în timp ce conform organizației județene UDMR locală a fost atât de slabă, încât campaniile pentru candidații de primar și de parlamentari au fost realizate de echipe externe, de la organizația centrală.

Organizația națională declară că UDMR are în jur de 130 000 de membri. Cel mai numeros grup este tocmai cel din județul Mureș, cu 90 000 de persoane. La Târgu Mureș nu s-a format însă un nucleu constant și puternic. După alegerile locale pierdute din 2012, organizația județeană a suspendat partidul local condus de medicul István Benedek, dar decizia nu a intrat în vigoare decât după ce György Frunda a pierdut și mandatul de senator la alegerile din decembrie.

Organizația practic s-a epuizat, nu a funcționat, a pierdut 10 000 de voturi în 4 ani,

a reproșat UDMR județeană celei din Târgu Mureș, în timp ce Benedek s-a apărat cu sediul ținut funcțional și cei peste 100 de membri care au lucrat, respectiv faptul că Frunda a fost un candidat impus organizației locale. Consilierii locali au perceput încă de atunci că orașul Târgu Mureș se izolează și rămâne în urmă față de tot restul marilor orașe din Transilvania.

În februarie 2013 s-au format de fapt două organizații: una în jurul vicepreședintelui András Peti care a fost ales președintele local, iar cealaltă în jurul medicului Levente Vass, care a luat în nume de rău că Peti și colegii lui au închis prea devreme înscrierile pentru pozițiile cheie din organizația locală. După doi ani de conflicte, UDMR din Târgu Mureș a integrat până la urmă în 2015 grupul lui Vass. András Peti i-a implicat în sfârșit în munca organizației, a considerat Vass, devenit președintele organului de conducere al partidului. A reușit să cucerească organizația care până atunci a fost o fortăreață închisă, a formulat în august 2019 revistei noastre.

Organizația din oraș l-a ales președinte pe Levente Vass în primăvara 2017. El a practicat un stil de conducere riguros în consiliul local pentru a se pregăti pentru decizii neașteptate care ar fi impuse de primărie, deoarece conducerea locală a fost de multe ori pusă în fața faptului împlinit. Vass a plănuit ca propunerile de hotărîri locale să fie mai întâi analizate și evaluate de conducerea locală UDMR, care abia apoi i-ar prezenta consilierilor.

A vrut să adopte o altă strategie față de conducerea lui Dorin Florea.

Vass consideră că în Târgu Mureș strategia corectă ar fi ca UDMR să rămâne neimplicat în politică pentru 3 ani după alegeri. Ar trebui să muncească pentru o cooperare pașnică și administrativă cu conducerea orașului, iar apoi să se lanseze în lupta alegerilor, ne-a explicat el. S-a străduit pentru niște soluții de compromis care ar oferi satisfacția reușitei pentru maghiarii din Târgu Mureș. Dacă depindea de el, cooperarea cu primăria condusă de Dorin Florea și Claudiu Maior ar fi durat până în decembrie al acestui an, și consideră o reușită că Florea nu s-a certat cu UDMR trei ani de zile.

Levente Vass enumeră câteva rezultate ale cooperării pe care a preferat-o față de confruntare, cum ar fi situația clarificată a bisericii reformate din Cetate, o problemă rezolvată după mai mulți ani; avizul pentru renovarea Liceului Bolyai Farkas, pe care l-au obținut cu ajutorul primăriei, și nu al inspectoratului care a pus numai piedici; premiul Pro Urbe acordat fotografului Lajos Erdélyi; pregătirea procesului de a redenumi Școala nr. 7 după Sámuel Teleki (se așteaptă doar votul conducerii locale). El are speranța ca statuia lui Gábor Bethlen să fie inaugurată încă în acest an.

UDMR din Târgu Mureș se dezbină din nou

Strategia lui a distrus însă propria lui organizație. Consilierii au început să părăsească organizația în vara 2019, din motive mai serioase. În 11 iunie Judit Furó a anunțat pe pagina ei de Facebook că renunță la mandatul ei în consiliul local, pe care îl avea de trei ani. A înștiințat consiliul și UDMR cu 5 zile mai devreme, menționând motive personale.

Ea și-a explicat decizia în public spunând că niște chestiuni importante pentru oraș – cum ar fi reamenajarea pieței centrale, problemele transportului în comun și datoriile orașului – nu au fost abordate de către fracțiunea UDMR cu profesionalismul care a fost promis alegătorilor cu 3 ani în urmă, și pentru care a luptat și ea laolaltă cu unii colegi consilieri, ci mai degrabă ținând cont de niște aranjamente politice punctuale și de alte interese. Furó a dat importanță și feedback-ului din care a înțeles că fracțiunea UDMR ar fi prea servilă față de conducerea orașului.

Deși ne-am fi dorit să aflăm mai multe detalii despre interesele pe care le-a menționat, după demisia ei Judit Furó nu a mai fost disponibilă pentru organele de presă. La solicitarea noastră a răspuns doar că în viitor nu mai dorește să îndeplinească o funcție politică, nu mai candidează la un mandat de consilier și va fi prezentă în viața comunității cel mult ca cetățean activ.

În 13 iunie directorul de școală popular Zsolt Tamási a anunțat că nu va prelua funcția de consilier local eliberată în urma demisiei lui Furó. A doua zi directorul de muzeu Zoltán Soós, candidatul comun pentru primărie al forțelor politice maghiare din Târgu Mureș a spus că renunță „la toate funcțiile pe care le are în organizația locală și nu își mai asumă sarcini aici”. A insistat asupra alegerii unei noi conduceri insinuând că aceasta depinde de interesele lui Florea. Soós a fost președintele unei organizații pe sector, și împreună cu el a mai demisionat o persoană aflată în aceași funcție, Róbert Kovács, șeful salvamontiștilor.

Andras Peti, Zoltan Soos, Levente Vass
András Peti, Zoltán Soós, Levente Vass. Sursa imaginei: pagina oficială de Facebook a lui Zoltán Soós

În 18 iunie a demisionat Szabolcs Bakó. El este activ de 11 ani în UDMR din Târgu Mureș și a intrat în consiliul local în 2016, fiind candidatul organizațiilor de tineret. A reproșat conducerii orașului că, în loc să rezolve probleme legate de infrastructura și administrația școlilor, organizează concerte, singura ei investiție este pavajul trotuarelor, în timp ce tinerii pleacă din oraș. A criticat de asemenea conducerea locală UDMR, spunând că subiectul principal dezbătut la ședințele de fracțiune este bârfirea foștilor și actualilor colegi, și chiar dacă s-ar ajunge la o decizie, aceasta va fi în ultima clipă învinsă de niște idei care sunt în contra opiniilor specialiștilor.

În 19 iunie Ferenc Péter, președintele UDMR din Județul Mureș a promis să facă ordine; el l-a numit pe Levente Vass în mod indirect un lider iresponsabil „care se concentrează doar asupra propriilor ambiții politice și devine astfel miop.”

În 20 iunie conducerea UDMR din Târgu Mureș a publicat un comunicat anonim, în care a acuzat organizația de un mod de funcționare asemenea mafiei, în care nașii decid cine să fie succesorii lor. Conducerea are impresia că ei ar sta în calea nașilor, în timp ce ei, care au preluat și reorganizat grupul, își doresc numai să lucreze. Declarația nu conține detalii concrete sau nume, dar exprimă că tocmai „finii” sunt cei care au plecat, au demisionat cu câteva zile în urmă – urmărind un plan deja pregătit.

În 21 iunie Ferenc Péter a provocat practic demisia lui Levente Vass, dar acest lucru a fost mascat prin declarația că demisia ar fi avut loc „prin comun acord”. Vass a mărturisit mai târziu ziarului Krónikael nu avea de gând să demisioneze, dar a făcut-o totuși, fiindcă în timpul ședinței i-a devenit clar că Péter vede în el piedica pentru rezolvarea neînțelegerilor dintre organizația județeană și cea locală.

În 28 iunie a fost suspendată și activitatea vicepreședinților și a organului de conducere. Conducerea organizației locale și a fracțiunii din consiliul local Târgu Mureș a fost preluată de președintele județean Ferenc Péter și de președintele executiv al organizației județene, Mihály Levente Kovács. Vicepreședinții nu consideră licită această decizie a Consiliului Organizațiilor Teritoriale, de aceea au contestat-o la Comisia de Supraveghere a Statului Uniunii.

Levente Mihály Kovács, Ferenc Péter
Levente Mihály Kovács președinte executiv și Ferenc Péter, președintele organizației județene

Conducerea județeană a desemnat o comisie executivă pentru verificarea organizației locale. Aceasta consideră măsura luată nejustificată, inutilă și ofensivă, doar de aparență, fiindcă susțin că organizația lor nu a încălcat nicio regulă, iar cei care se ocupă de verificare cunosc activitatea lor prea bine, trei dintre ei fiind membri conducerii locale. Își închid comunicatul publicat în 23 iulie cu formularea dorinței ca „persoanele care nu fac parte din organizația din Târgu Mureș și nu sunt în stare să participe la munca acesteia, să nu îndeplinească nici în viitor nicio funcție.” István Kali a explicat jurnalului Krónika motivul acestei cereri în următorul fel: ei au impresia că președintele județean care a preluat conducerea încearcă să pună în poziții cheie pe oameni care nici măcar nu sunt membrii partidului.

Reacția președintelui județean a venit chiar în același zi. El a spus că a inițiat un dialog cu diferite grupări sociale: pensionari, tineri, ONG-uri, sportivi, biserici, persoane care lucrează în educație, intelectuali – care nu sunt neapărat membri UDMR. Pentru a facilita acest dialog, a apelat la personalități cunoscute în comunitate, cum ar Zsolt Tamási din domeniul educației, Vilmos Portik de la biserică, Zoltán Kádár din sport sau antreprenorul Bernát Nyulas. În legătură cu verificarea organizației, Ferenc Péter va fi cel care decide dacă rezultatele acesteia vor fi publice sau nu.

Cu demisia lui Levente Vass, Ferenc Péter a pus imediat fracțiunea UDMR din Târgu Mureș în situație de opoziție, și practic

a interzis ca membrii acesteia să facă declarații presei fără permisiunea lui.

Așadar, la fel ca Vass, nici Péter nu o consideră capabilă de decizii independente pe fracțiunea UDMR din consiliul local.

Am contactat pe mai mulți membri ai fracțiunii. Unii au refuzat să răspundă menționând interdicția lui Péter, dar cea mai bizară atitudine a fost a lui Előd Magyary, care practic a fugit de la întrebările noastre cu toate că în legătură cu o anumită chestiune Ferenc Péter a spus explicit să apelăm la el. Înainte de ședința Consiliului Reprezentanţilor Unionali din august ne-am înțeles să stăm de vorbă în pauză, dar Magyary a părăsit sala peste câteva minute și nici nu s-a întors în Palatul Culturii. Astfel, nu am aflat de ce tocmai persoanele în vârstă cu pensia sub 1500 de lei beneficiază de două mese gratuite pe săptămână, finanțate cu 23 de milioane de lei anual, și de ce a fost suspendat programul inițiat chiar de el.

UDMR și ziarul local
UDMR și ziarul local Népújság au același sediu. Foto: Tünde Szabó

Despre luarea deciziilor la primărie și în interiorul fracțiunii am reușit să discutăm doar cu Szabolcs Bakó, care ne-a spus că propunerile primăriei i-au fost date fie prea târziu, cu prea puțin timp înaintea ședinței de consiliu, fie fără niciun fel de opinii din partea specialiștilor. De exemplu instituția i-a dat proiectul bugetului încă în faza nedefinitivă, a și făcut niște modificări înaintea ședinței de consiliu fără să anunțe ce s-a schimbat. Cu toate acestea, considera că fostul lui coleg, Zsolt Csíki, a înțeles destul de clar cum încearcă primăria să manipuleze bugetul, de exemplu pentru pavajul trotuarelor au fost propuse mai multe sume de la direcțiuni diferite.

În cazul situațiilor mai delicate s-a întâmplat de mai multe ori ca președinția organizației locale UDMR să fi convins pe niște consilieri din fracțiune să-și schimbe opinia, astfel încât majoritatea acesteia n-a mai susținut decizia inițială. Szabolcs Bakó a menționat de exemplu parcarea subterană planificată pentru piața principală, dar au fost și alte cazuri când conducerea UDMR locale, cu Levente Vass în frunte, a reușit să schimbe opinia fracțiunii.

La ședința de fracțiune decizia legată de parcarea subterană nu a fost luată pe baza materialelor specialiștilor sau studiilor de fezabilitate, pentru că la propunere a fost anexată doar o ilustrație despre amenajarea pieței. Instituția care a făcut propunerea nu a cerut opinia experților din domeniul transportului sau al protecției monumentelor – dar nu-i cere nici în alte cazuri, a confirmat Szabolcs Bakó. Fracțiunea și-a respectat propriul regulament, adică la ședința primăriei au votat decizia care a fost susținută de majoritatea fracțiunii – cu toate că s-a întâmplat și ca cineva să voteze altfel, din greșeală.

În centrul din Târgu Mureș se află un patrimoniu arhitectural vechi de aproape 800 de ani,

fiind și monumente de categoria A. Cu toate că o parte din UDMR locală se opune de 10 ani construcției parcării, în ianuarie 2019 toți consilierii UDMR au votat acest plan. În plus, consiliul local a votat construcția în lipsa oricăror studii de specialitate, și asta în condițiile în care arhitecți și alți experți s-au pronunțat public împotriva proiectului, după cum ne-au confirmat doi consilieri din Partidul Oamenilor Liberi. În aprilie consiliul a abrogat decizia din ianuarie după inițiativa POL, însă nu a renunțat și la creditul de 89 de milioane de lei, luat în acest scop, și nici măcar nu a redus suma acestuia.

Câțiva membri din fracțiunea UDMR au fost conștienți de argumentele specialiștilor referitoare la patrimoniul arhitectural și arheologic, ei au aflat de ele în cadrul unor discuții informale, a declarat Zoltán Soós pentru Átlátszó Erdély, care ne-a spus și că primăriile sunt obligate prin lege ca în cazul deciziilor asemănătoare să solicite studii de fezabilitate realizate de experți, acesta nu este un pas pe care poți să-l eviți. Soós consideră că ei încearcă acum doar să scape de responsabilitate spunând că nu au știut de aceste opinii ale specialiștilor, fiindcă ar fi trebuit să i le ceară înainte de a lua decizia.

Planul parcării subterane la piața Trandafirilor, Târgu Mureș
Planul parcării subterane la piața Trandafirilor, Târgu Mureș

De asemenea, Soós spune că în culisele votării legate de parcarea subterană se află o tocmeală politică, dar nu-și dă seama ce ar fi primit comunitatea maghiară ca și recompensă: orașul nu a rezolvat încă problema comunicării bilingve în instituții și în spațiul public (firmele private stau mult mai avansat la acest capitol). Istoricul știe de o singură stradă care a fost numită după o personalitate maghiară, ca un gest pentru comunitatea maghiară. Soós susține că nu se aude mai nimic nici despre statuile lui Gábor Bethlen și András Sütő, sau despre fântâna Péter Bodor, cu toate că aceste monumente au fost promise.

Cooperarea cu o asemenea primărie duce pe termen scurt și lung la discreditarea gravă a UDMR; Soós afirmă că președinția județeană a preluat din acest motiv dirijarea organizației locale a partidului. Deciziile în organizația locală au fost luate în mod informal și netransparent, de aceea el a decis să renunțe la orice funcție de partid, a explicat alegerea lui pentru Átlátszó Erdély. De asemenea, i-a fost extrem de incomod să se justifice în fața alegătorilor care l-au contactat cu observații și critică: nu a dorit să apere deciziile pe care le-a luat o mână de oameni și cu cele care nici el nu a fost de acord, sau să susțină conducerea organizației locale lipsită de strategii și planuri clare.

Pe de altă parte, Levente Vass îi reproșează lui Soós

exact faptul că nu a dedicat suficientă atenție oamenilor care l-au ales și nici consolidării organizației. El a spus că Soós s-a pronunțat prea târziu în legătură cu parcarea subterană, dar afirmă că acest subiect este oricum doar un mijloc la care primăria recurge când vrea să obțină niște fonduri suplimentare. Dacă în ianuarie UDMR ar fi votat în contra, Florea ar fi putut să se lege de atunci de UDMR, că partidul maghiar împiedică dezvoltarea urbană – cum face în momentul de față.

Vass îi impută conducerii județene faptul că a solicitat de mai multe ori informații legate de parcarea subterană, dar nu i-a răspuns nimeni. A depus o contestație împotriva consultării obligatorii, dar tot nu a primit niciun răspuns. De asemenea, a cerut degeaba ca organizației locale să i se acorde mai multă atenție în organizația județeană și cea teritorială. În Consiliul Organizațiilor Teritoriale organizația locală are o pondere de 20%, în timp ce Vass spune că i s-ar cuveni 33%, pentru că o treime din persoanele din județul Mureș care au votat cu UDMR trăiesc în Târgu Mureș. Dintre cei 16 membri ai Consiliului Teritorial numai președintele local, adică până la demisia lui, el a reprezentat organizația din Târgu Mureș.

Levente Vass în campanie la Târgu Mureș
Levente Vass în campanie. Sursa foto: pagina oficială de Facebook a UDMR Târgu Mureș

S-ar fi așteptat ca autoritatea lui să fie consolidată de conducerea județeană în cazul bizar al călătoriei în Coreea de Sud la care au participat doi consilieri. El i-a avertizat să nu plece la conferința de pace pe banii orașului. La îndemnul lui în calitate de președinte executiv, Gergely Makkai măcar a returnat costurile călătoriei, consilierul Levente Bakos însă nu. Vass s-ar fi așteptat că Bakos, fiind cadru didactic universitar și consilier cu experiență, să fi luat o atitudine mai înțeleaptă legată de călătoria în Coreea de Sud. Dat fiind faptul că aflat în funcția de președinte local, el nu-l poate sancționa pe Levente Bakos, de aceea a presupus că președintele județean va accepta propunerea lui de a-l exclude pe Bakos din conducerea organizației pentru trei ani – dar el nu i-a răspuns nici de data această. De aceea Vass nu consideră justă decizia conducerii județene, și anume să ceară demisia lui Makkai, dar să nu-l sancționeze în niciun fel pe Levente Bakos.

El spune că structura județeană UDMR este concepută greșit, fiindcă Târgu Mureș nu a primit niciodată ponderea corespunzătoare, organizația județeană având interese opuse. Ei nu a vrut că gruparea formată de deputați și senatori să aibă o opoziție, formată în oraș din intelectuali cu o atitudine constructivă – din care Levente Vass se consideră parte. Organizația locală a fost închisă în timp de mai multe decenii, Vass a spus că a vrut s-o deschidă și se aștepta să i se alăture oamenii care doresc să se mobilizeze pentru comunitatea lor.

Faptul că organizația județeană a UDMR are interesul clar ca cea locală să nu devină prea puternică

este confirmat de Levente Vass cu toate că el nu se mai află în fruntea organizației locale. Nu este doar povestea lui personală, ci un motiv la nivel de sistem pentru care organizația din Târgu Mureș trebuie reconstruită de la capăt periodic, la fiecare 2-3 ani, a răspuns la întrebarea noastră.

Vede ca propriul său eșec că nu a reușit să crească ponderea organizației în județ, cu toate că el este unul dintre președinții executivi ai organizației județene. Dar crede că a fost un succes că postul de primar din Târgu Mureș a devenit o prioritate pentru UDMR la nivel central. (Hunor Kelemen a deschis Consiliul Reprezentanților Unionali în august spunând asta, și în general a spus că organizațiile locale ale UDMR muncesc foarte bine.)

De asemenea, consideră o reușită că a oprit scăderea voturilor în Târgu Mureș, au renovat sediul organizației locale, unde din decembrie 2017 au program zilnic cu publicul. Au elaborat un regulament de funcționare și au reorganizat de două ori secțiile.

Dorin Florea provoacă dezbinarea în UDMR din Târgu Mureș,

a răspuns Ferenc Péter când l-am întrebat de ce crede că organizația locală trebuie reconstruită periodic.

„Avem conflicte constante deja de două decenii când se pune întrebarea dacă putem sau nu coopera cu Dorin Florea. Primarul a fost suficient de viclean încât să potențeze această dezbinare. Îmi doresc să pun capăt acestei discuții pentru totdeauna”

– ne-a spus. „Noi suntem tot timpul acuzați că ne conformăm, că nu ne afirmăm ca opoziție față de primarul care a distrus orașul, că îi suntem servili. Ei, este parțial adevărat, chiar dacă mai demult conducerea a fost convinsă că este o tactică avantajoasă pe termen lung. O tactică fără strategie nu te duce însă prea departe” – a comentat Ferenc Péter.

El a afirmat că este evident că Dorin Florea și oamenii lui șantajează UDMR din Târgu Mureș: în orice decizie cu miză semnificativă spun că „dacă lucrurile nu ies așa cum vor ei, vor responsabiliza în mod public pe UDMR pentru eșec, sau nu vor acorda fonduri pentru niște cauze importante pentru comunitatea maghiară.”

Fațada primăriei Târgu Mureș
Fațada primăriei Târgu Mureș. Foto: Tünde Szabó

„Rezolvarea problemelor comunității maghiare – fie asfaltare, ridicarea statuilor, renovarea clădirilor sau susținerea evenimentelor culturale sau a bisericilor – este mereu opusă cu niște investiții de sume uriașe care sunt mai importante pentru ei. Acesta a devenit un obicei în ultimele două decenii, transformându-se într-un cerc vicios din care putem ieși numai dacă punem capăt drastic acestei politici. Nu e suficient să spunem că suntem cea mai numeroasă fracțiune din consiliul local – trebuie să ne și comportăm astfel” – a explicat Péter. Ferenc Péter și-a exprimat dorința să publicăm sub formă de interviu și replicile lui care nu sunt citate în articolul de față. Aceste părți din convorbirea noastră sunt accesibile aici.

Aprobarea locației pentru Vâltoarea Mureșeană avea de asemenea un gust de șantaj, după cum a formulat Levente Vass jurnalului Maszol.ro: „Să spunem că Vilmos Portik intră să negocieze despre Vâltoare, dar tot noi suntem întrebați dacă pot trimite factura politică pe adresa organizației locale a UDMR.” I-am cerut să precizeze la ce se referă când spune factură politică, și Vass a răspuns că, din câte își aduce aminte, în 2018 Dorin Florea i-a cerut organizatorilor ca Vâltoarea să rămână un eveniment apolitic; ei i-au promis că va fi așa, dar nu s-au ținut de cuvânt. Primarul a fost criticat la mai multe evenimente, și tot la Vâltoare au apărut rumorile că adversarul lui ar putea fi chiar László Bölöni. Vass spune că organizatorii îl pot înjura pe Florea sau pe UDMR locală cât vor ei, dar tot UDMR locală va trebui să se înțeleagă cu primărie care va fi locația Vâltorii.

După cum a declarat pentru Átlátszó Erdély, Vass nu va mai prelua însă alte funcții de președinte în UDMR.

Politică parazitară vs. nașii și finii

Szabolcs Bakó, membrul de consiliu recent demisionat, a spus că l-a deranjat și faptul că președintele al UDMR local Levente Vass a participat uneori la ședințele de fracțiune, și, cu toate că ele au fost planificate tematic pe diferite probleme ale orașului, el a ocupat timpul prin abordarea subiectelor legate de conflictele organizației. Prin urmare, nici n-au mai apucat să discute chestiunile orașului și să se pregătească pentru ședințele consiliului local, unde au pronunțat opinii divergente sau lipsite de temeliile expertizelor. Au fost și colegi care s-au ridicat și au părăsit sala de ședințe, sau alți care au propus să aibă loc două evenimente diferite: ședințele de fracțiune și discuțiile cu președintele Vass.

Levente Vass neagă categoric și spune că nici în procesele verbale de la ședințe nu este trecut nimic asemănător. El consideră injust că este pus într-o situație când i se cere o reacție la asemenea acuzări și atacuri. La cererea lui, o persoană care a participat la aceste ședințe, dar vrea să rămână anonimă, a confirmat ceea ce a spus el.

El a negat că ar avea orice legătură cu declarația nesemnată publicată pe pagina de Facebook a UDMR Târgu Mureș, care include formularea că cei care se aflau mai demult la conducerea organizației ar fi nașii membrilor actuali. El însuși ar fi citit declarația după publicare, iar autorii ar fi președinții executivi din organizația locală, a susținut el.

Declarația aia este o glumă, a spus Szabolcs Bakó. Autorul anonim a făcut o referie la faptul că Bakó lucrează la Fundația Bernády, iar președintele curatorului acesteia este László Borbély, care până în 2012 a fost unul dintre deputații UDMR din județul Mureș, a explicat fostul consilier. Probabil au vrut să sugereze că Borbély i-ar fi dictat lui Bakó cum să acționeze, în timp ce Bakó spune că s-a întâmplat exact invers, el l-a anunțat pe László Borbély că va pleca din fracțiune și din consiliul local. De asemenea, demisia lui Judit Furó este o decizie atribuită lui György Frunda, fiindcă Furó a fost șefa de birou a fostului senator.

Schimbarea radicală impusă de Ferenc Péter s-a pornit

când decizia privind rectificarea bugetului în orașul cu 130 000 de locuitori de la 323 milioane la aproape 425 de milioane de lei a fost amânată de pe iulie pe august. Nu era clar de unde să facă rost orașul de un venit suplimentar de 100 de milioane, sau că diferența această este datorită unei greșeli a celor care au planificat bugetul în aprilie sau în iunie, dar Ferenc Péter este absolut sigur că funcționarii primăriei i-au transmis consilierilor cifre false.

Până la urmă, bugetul orașului a fost completată în 1 august cu jumătatea sumei, și anume prin înghețarea cheltuielilor de publicitate, protocol și comunicare și au aprobat numai sumele alocate pentru infrastructură și școli, respectiv subvențiile pentru organizațiile civice. De atunci Dorin Florea și Claudiu Maior critică UDMR inconsecvent, dar regular, și amenință locuitorii orașului cu oprirea diferitelor servicii locale.

Prin angajamente se cheltuie viitorul

De unde va scoate primăria 100 de milioane de lei, o treime din bugetul orașului? Consilierii din POL au încercat să răspundă la această întrebare publicului în așa-numitele POLcasturi. Tactica angajamentelor acumulate între 2002 și 2016 de conducerea Florea–Maior a fost explicată în declarațiile lui Zoltán Soós pentru Átlátszó Erdély. El nu a mai preluat un mandat nou pentru că nu a dorit să asiste la așa ceva.

Prin contractele de angajament, primăria cheltuie bugetul alocat pentru dezvoltare în avans pe anumite lucrări. În multe cazuri face aranjamente fixe chiar și cu cei care le vor executa. Consiliul și-a asumat un angajament de 80 de milioane de lei pentru drumul de ocolire, una de 40 de milioane pentru renovarea stadionului. Aceste lucrări nu au fost realizate și în alte orașe pentru așa ceva se aplică pentru fonduri europene, a reclamat Soós. Primăria a cheltuit 70 de milioane de euro pentru finanțarea programelor de sport, dar complexele sportive pe care le-a preluat zac în ruine.

După cum spune Soós, este destul de problematic să semnezi angajamente pentru sume atât de mari, deoarece ele pot fi modificate ulterior doar printr-un proces foarte complicat în instanță, de exemplu dacă se poate suspecta că prețurile au fost exagerate. Așadar, mâna primăriei este legată pentru mulți ani: nu este stabilit doar pe ce va cheltui bugetul alocat pentru dezvoltare, ci și cu ce firme va semna contracte pentru lucrările respective.

Soós afirmă că angajamentele conducerii actuale ating suma de 400 de milioane de lei, și două treimi din această sumă apare deja în contractele cu firme. După ce fracțiunea UDMR a intrat în opoziție, la votarea bugetului au fost tăiate acele angajamente pentru care nu există deocamdată contracte de executare. Valoarea acestora, din câte știe el, depășește suma de 100 de milioane de lei.

Fosta conducere a organizației locale UDMR nu a inclus în negocierile privind votarea angajamentelor nici pe organizația județeană, nici conducerea centrală a partidului, deși aceste decizii vor avea consecințe pentru oraș și pentru comunitate, și au puternice implicații politice, a criticat Soós.

Nu se prea pricep, dar măcar noi le plătim

Consilierii POL au reclamat în public că salariile celor 873 de persoane angajate de primărie costă 9 milioane de lei lunar, și în același timp primăria cere regulat expertize din partea specialiștilor externi, de exemplu pentru evaluarea tehnică a proiectelor. O singură direcțiune a solicitat 320 de mii de lei anual pentru serviciile de expertiză ale diferitelor firme. Și asta în condițiile în care la Oradea, un oraș cu 50% mai mulți locuitori, primăria funcționează cu mai puțin de 600 de angajați.

Szabolcs Bakó a confirmat că unii dintre funcționari sunt incompetenți, nu știu cum să îndeplinească sarcinile, motiv pentru care plățile întârzie: dacă cineva greșește, tot procesul birocratic trebuie luat de la capăt. Au fost cazuri când bursele votate au ajuns la elevi cu un an după ce ele au fost alocate de consiliul local. În alte cazuri, s-a decis că se vor oferi subvenții pentru sportivi, dar ele nu au fost plătite. Primăria a comunicat pe pagina de Facebook că este pentru că nu le-au votat consilierii – deși primăria este obligată să execute deciziile consiliului. Din cauza greșelilor de acest fel, și procesele de achiziții publice contestate în București durează ani de zile.

De la Zoltán Soós am aflat că primăria din Târgu Mureș nu are secretar propriu. În momentul de față, sarcinile respective sunt preluate de un notar extern, pe baza unui contract. Prima responsabilitate a secretarului orașului ar fi să supravegheze dacă măsurile luate de instituție sunt legale, un loc de muncă din Târgu Mureș la care nimeni nu are curajul să aplice. Ultima secretara proprie a primăriei, Maria Ciobanu și-a dat demisia în 2015, după ce a fost acuzată de DNA în dosarul finanțării clubului de fotbal orășean, în care de altfel și Florea a fost acuzat.

În clădirea primăriei care funcționează astfel, Dorin Florea intră din an în Paște și nu mai participă la ședințele consiliului de ani de zile. Mai mult: pentru persoanele familiare cu viața publică a orașului este un fapt cunoscut că în 2016 el a fost practic forțat să se candideze, că din propria lui inițiativă n-ar mai fi participat la alegeri. Toată lumea are doar presupuneri despre oamenii și interesele care s-ar afla în spatele lui.

Cel care conduce primăria cu adevărat este fostul viceprimar Claudiu Maior, care din 2016 nu mai poate fi consilier și viceprimar în mod oficial deoarece i s-a interzis orice funcție de demnitate publică aleasă pentru trei ani, din cauza unei sentințe pentru conflict de interese (interdicția va expira însă până la alegerile locale din vara următoare). Florea l-a angajat astfel în calitate de consilier propriu, însă nu are dreptul de a semna documente oficiale. Și aici intră în schemă

cel mai bizar element din trecutul recent al UDMR Târgu Mureș: funcția de viceprimar al lui Gergely Makkai.

Cu toate că UDMR a intrat în opoziție în consiliu, Gergely Makkai a rămas în organele executive. Makkai nu s-a distanțat de UDMR acum, când chiar și Hunor Kelemen a spus despre el că nu este viceprimarul UDMR, ci al lui Dorin Florea, ci după scandalul din anul trecut, legat de conferința de pace mondială din Coreea de Sud.

Organizația județeană a UDMR l-a îndemnat să-și dea demisia încă de atunci, dar viceprimarul aflat în funcție de mai bine de un an nu s-a conformat. Cazul lui nu a fost rezolvat nici de miniparlamentul interior al UDMR. Mult timp s-a părut că organizația județeană așteaptă decizia Consiliului Reprezentanților Unionali pentru a-i retrage lui Makkai calitatea de membru UDMR, prin ceea ce el ar fi pierdut automatic mandatul de viceprimar, dar

  • din cauza alegerilor europarlamentare iminente, la ședința consiliului reprezentanților problema lui Makkai nu a apărut pe ordinea zilei nici în ianuarie, nici în martie;
  • nici în ședința din august, ținută tocmai la Târgu Mureș, nu s-a discutat acest lucru. După cum am aflat, procesul nu este nici pe aproape automatic conform noului Cod Administrativ. Și-a redobândit mandatul chiar și consilierul din Florești căruia UDMR din județul Cluj i-a retras încrederea politică în 2016 pentru că a parcat neregulamentar și s-a comportat necivilizat. Cu alte cuvinte: fracțiunea UDMR intrată în opoziție nu prea are cum să scape de viceprimarul care nu prea comunică cu ei.

POL și consilierul Gergely Tatár au propus înlocuirea lui Makkai în mod direct, adică prin voturile consilierilor primăriei. Tatár crede că s-ar putea aduna două treimi din voturile lor pentru a-l destitui pe viceprimar, UDMR însă nu crede că ar găsi parteneri în PSD, iar UDMR și POL împreună au doar majoritate simplă, nu calificată în consiliu. Consilierii UDMR nu au semnat propunerea POL, dar după zece zile, în 26 septembrie au inițiat ei demiterea lui Makkai. Propunerea va fi la ordinea zilei abia la ședința de octombrie a consiliului local.

Portik, Maior, Magyary, Makkai
Vilmos Portik, Claudiu Maior, Előd Magyary și Gergely Makkai la negocieri despre locațiile Vâltoarei Mureșene. Sursa foto: pagina oficială de Facebook Primăria Municipiului Târgu Mureș

Gergely Makkai nu a intrat în consiliu în vara 2016, doar în 2017, când Zoltán Csaba Novák a optat pentru mandatul de senator în loc de cel de consilier. Înainte de președinția lui Levente Vass, adică înainte de primăvara 2017, orașul nu a avut niciun viceprimar, UDMR a preferat să facă politică de opoziție. POL a propus să aleagă doi viceprimari, unul dintre consilierii lor și unul dintre cei UDMR, astfel Târgu Mureș ar fi avut doi viceprimari maghiari. Viceprimarii ar fi fost bineveniți și pentru Florea, pentru a putea delega cuiva dreptul de semnătură în mod legal.

Gergely Makkai nu a fost nominalizat de organizația locală, ci de Consiliul Teritorial al organizației județene UDMR, au confirmat Levente Vass și Ferenc Péter. Ca al doilea viceprimar să fie din PSD, nu a fost decis de Levente Vass, însă el a fost de acord cu asta, a declarat pentru Átlátszó Erdély.

Cooperarea cu PSD a fost importantă pentru niște investiții de interes județean de care și orașul profită mult. Astfel de proiecte ar fi renovarea aeroportului (guvernul a alocat pentru aceasta 10 milioane de lei în 2017, 40 de milioane în 2018, costurile totale ajungând la 53 de milioane), renovarea ștrandului din Târgu Mureș și a podului de 100 de ani, la fel finanțate de guvern, ca și investițiile pentru spitale și achiziționarea autobuselor electrice. Majoritatea instituțiilor culturale maghiare funcționează în Târgu Mureș, dar sunt subordonate organelor județene, de aceea funcționarea lor depinde și de cooperarea dintre UDMR și PSD la nivel județean, a explicat Vass.

Dacă un consilier al POL ar fi votat pentru funcția de viceprimar, spune Vass, n-ar fi existat nicio garanție că problemele importante pentru comunitatea maghiară ar fi rezolvate mai eficient la primărie.

Deocamdată nu este clar cum va ieși președintele județean Ferenc Péter din acest impas.

Zoltán Soós spune însă că soluția ar fi să ne întoarcem la starea de înainte de 2000,

când nu a existat o organizație locală separată care ar fi putut avea un conflict de interese cu cea județeană. Pentru secțiile din oraș a fost responsabil un președinte executiv care a lucrat împreună cu președintele județean – cum se întâmplă de altfel și acum în restul județelor. El crede că este o piedică în luarea deciziilor și dăunează și imaginii partidului dacă alegătorii văd constant că organizația locală și cea județeană nu ajung la un acord în chestiuni importante, și unii dintre ei chiar fac aceste conflicte publice, în presă.

După părerea lui fracțiunea UDMR trebuie să fie din nou mai deschisă față de intelectualii maghiari din Târgu Mureș. Excluderea lor din luarea deciziilor esențiale se observă pe o parte în indignarea lor; ei au fost surprinși și revoltați când deciziile au fost publicate, asta înseamnă că nici nu știau de ele. Pe de altă parte, a argumentat Soós, 80% din evenimentele culturale finanțate de primărie au avut ca public țintă cel român, adică la planificarea acestora UDMR nu a discutat cu intelectualii locali care organizează viața culturală a comunității maghiare. Cireașa de pe tort în această privință a fost, în interpretarea lui Soós, comunicatul de presă făcut de Levente Vass în care a spus că nu se mai implică de niciun fel în Vâltoare, cu toate că aceasta nu depinde de finanțarea primăriei.

Locațiile însă ar trebui asigurate de oraș, dar în acest an ele au fost stabilite abia cu 10 zile înainte de eveniment. Soós spune că primăria a amânat semnarea contractelor până în ultima clipă pentru că în toiul verii UDMR intrată în opoziție nu a votat completarea bugetului cu mai mult de 100 de milioane. Soós, în calitate de organizator al Vâltorii, a subliniat că nu trebuie să facă niciun compromis cu această conducere de oraș; ea trebuie învinsă la următoarele alegeri.

Pentru a atinge acest obiectiv, Soós, cu patru ani în urmă încă foarte popular, va trebui să convingă nu doar adepții locali ai UDMR, PCM și PPMT, ci și foștii lor votanți acum dezamăgiți, și pe o parte a alegătorilor români. Pentru voturile locuitorilor dezamăgiți concurează acum și fostul consilier local POL, Mark Christian Hermann, antreprenor multicultural cu identitate maghiară, popular în rândul celor care nu mai votează pe criterii etnice.

Traducere: Orsolya András

Articolul original: