Fiatalok szerkesztik a portált önkéntes alapon, tudtuk meg Nagy Anna főszerkesztőtől. Saját tartalom előtt olvasótábort akartak építeni.

Székelyföld Online néven indult újabb magyar hírportál Erdélyben. Egyelőre kizárólag copy/paste újságírást művel ingyenesen elérhető forrásokból, és titkolózik: nem tünteti fel, ki(k) szerkeszti(k), hol található a szerkesztőség, ki a kiadó. A Facebookon nemrég lájkolókat gyűjtő kampányba kezdett, így vettük észre mi is. A fizetett kampány szép eredménnyel zárult: már több mint 14 ezren kedvelik az oldalt, amely nem kínál saját készítésű tartalmat.

A nyilvánosan hozzáférhető regisztrációs adatok szerint a szekelyfold.online domaint tavaly április végén jegyezte be az amerikai székhelyű Domain Privacy Service FBO Registrant, majd júliusban frissítették az adatokat. Mivel közelebbit nem lehet megtudni a hazai bejegyzőről, az bizonyára magánszemély.

Sok anyagot közölnek, egyet sem írtak

Ehhez képest az első cikkek egyes rovatokban már 2018 februárjában megjelentek a honlapon, legalábbis a Székelyföld Online saját naptára szerint. Más rovatokat 2019 februárjában kezdtek feltölteni, de a cikkek gyakoriságából ítélve egészen júliusig még csak visszafogott tesztüzemmódban működött a honlap.

Júliustól kezdve naponta több cikket is közölnek, de szemmel láthatóan egyet sem írtak: a cikkek egyszerű copy/paste technikával kerülnek fel a weboldalra a román állami hírügynökség, az Agerpres magyar nyelvű hírfolyamából, az MTI ingyenesen hozzáférhető híreiből, politikusi közleményekből. Előszeretettel másolnak az erdélyi katolikus romkat.ro portálról vagy épp a Hét Nap vajdasági hetilap honlapjáról, a hetnap.rs-ről. Megesik, hogy az eltérő sortördelés miatt külön szavak egyetlen, értelmetlen szóként kerülnek fel a Székelyföld Online-ra másolt cikkekbe.

A Székelyföld Online Facebook-oldalt 2016 októberében hozták létre, 2016 novemberétől nyilvános. Jelenleg három, Romániában internetező személy adminisztrálja.

Érdekes módon a portál Facebook-oldalán egyelőre nem a portált népszerűsítik, nem arra irányítják az olvasókat a szekelyfold.online egyedi URL-jeivel, hanem magát a tartalmat: az Agerpres hírszövegeit jelöletlen forrásból átvett képekkel, rendezvények saját fotósorozatait, Erdélyt járók látványos tájképsorozatait.

Illetve ez január 9-én változott először: megjelent az első saját, névvel jegyzett hír a Székelyföld Online-on (a sepsiszentgyörgyi sípályákról), és már a cikket, nem csak a tartalmát posztolták a portál Facebook-oldalán.

A szerkesztők személyes okokból (?) nem vállalják a nevüket

A hírportál céljáról is csak a Facebook-oldal leírásából értesülhetünk: „Napjainkban nincs mindig idő újságot venni. A legtöbb nyomtatott lapban túl sok az adat és kevés az információ, nehéz kiszűrni azt, ami érdekel. A Székelyföld Online ebben segít. Olvasóink minden információt megtalálnak egy helyen.”

A cikkekből egyetlen szűrőre tudtunk következtetni: az kerül fel a honlapra, amely egyébként is ingyen elérhető, és szerzője nem haragszik meg a másolásért. Hogy megtudjuk, mivel jelent ez többet, mint a másolásban egyébként is erős erdélyi magyarok közéleti sajtókiadványok zöme, ki működteti a weboldalt és mi a célja vele, kérdéseinket elküldtük az egyetlen, honlapon feltüntetett email címre, illetve üzenetként a Facebook-oldal kezelőinek.

Nagy Anna főszerkesztő levélben válaszolt: a honlapot nagyjából egy hete élesítették, korábban azért nem voltak rajta saját cikkek, illetve ezért nem a feltöltött cikkeket posztolták a Facebookra, hanem csak a tartalmukat.

Ezt ígéri a Székelyföld Online
Ezt ígéri a Székelyföld Online portál Facebook-fejléce

A portált önkéntes fiatalok szerkesztik, akik személyes okokból nem kívánnak egyelőre névvel is az olvasóik elé állni. (Ez csütörtök reggel megváltozott az első, névvel közölt cikkel.) Függetlennek és pártatlannak látják magukat azzal együtt, hogy politikusok posztjait is szóról szóra közlik, de nem szeretnének egyetlen politikai entitás mellett sem elköteleződni.

Céljuk saját tartalmat készíteni, de előbb olvasótábort akartak építeni. A lapnak nincs székhelye, szerkesztősége, tudtuk meg a főszerkesztőtől, munkájukat senki sem finanszírozza. Ahhoz, hogy saját tartalmat tudjanak előállítani, további önkénteseket keresnek.

A honlap nem igényel nagy tárhelyet, látogatottsága egyelőre nem nagy, így a weboldalt technikai munkatársuk ingyen futtatja a szerverén más, általa karbantartott honlapok mellett. A havi pár eurós technikai költséget, illetve a Nagy Anna szerint nem túl sikeres Facebook-hirdetési kampányt saját zsebből állták.

Kérdéseink, amelyekre nem kaptunk választ, vagy a választ nem tekintjük kielégítőnek a rövid levél után:

  1. Kik, hányan szerkesztik a szekelyfold.online portált?

  2. Milyen szervezet vagy cég adja ki, és ki tölti be a felelős kiadó szerepét? Szerepel médiaajánlat a honlapon, a potenciális hirdetőknek pedig csak jogi személy adhat számlát.

  3. Milyen megfontolásból működik teljesen névtelenül a honlap? (A cikkeknél sehol se szerepel az újságírók, szerkesztők neve − illetve január 9-től a főszerkesztő Nagy Annáé szerepel −, csak néhány, máshonnan átvett cikknél, impresszum nincs az oldalon, az egyedüli elérhetőség egy személyhez nem köthető email cím. Miközben manapság, az álhírek professzionális gyártásának és terjesztésének korában az az első, amit az olvasók megnéznek, hogy ki írta a cikket, amit épp olvasnak, ki vállalja a felelősséget annak hitelességéért.)

  4. Milyen olvasótábort céloz meg a honlap? A neve ugyan Székelyföld Online, de a közölt cikkek nem csak Székelyföldre koncentrálnak, Budapest- és Bukarest-fókuszú témák ugyanúgy megjelennek, ahogy dél-erdélyi, partiumi történések: gyakorlatilag az Agerpres magyar nyelvű hírei és az MTI ingyenes hírei teszik ki a kínálatot.
  5. Milyen indokkal, céllal indítottak még egy olyan portált, amely máshol is ingyen elérhető tartalmakat másol és közöl olyan körülmények között, hogy Erdélyben, Székelyföldön már több ilyen híroldal működik? Milyen többletet nyújt, mi a Székelyföld Online célja, versenyelőnye a másolás-beillesztéssel már telítettnek tűnő erdélyi magyar médiapiacon (amely egyébként sem piaci alapon működik)?

  6. Hogyan gondolják fenntartani a honlapot teljesen önkéntes alapon? Mi garantálja saját maguk számára, hogy a következő hónapokban, években is lesz annyi szabadidejük, hogy abban naponta frissülő portált szerkesszenek?

  7. Jól látom, hogy 2019 júliusa óta intenzívebb és folyamatos a cikkfeltöltés a honlapon? Ha igen, miért csak fél évvel később élesítették?

 

Egy átlátható, számonkérhető és demokratikus erdélyi magyar közösségért