Bezárás
Média

Rekordösszegű médiatámogatások Erdélyben: burjánzó cégháló, nem szűnő homály

Tegnap újabb 1,9 milliárd forint támogatást ítélt meg a magyar kormány az Erdélyi Médiatér Egyesület számára a korábbi 1,45 milliárd után. De hogy áll jelenleg az erdélyi és Kárpát-medencei magyar média nagyszabású átalakítása és korszerűsítése? Ha az egyesület körül megjelenő cégek száma a siker mércéje, akkor egy igazi Kárpát-medencei sikersztorinak vagyunk a szemtanúi.

Miután bő egy éve zajlik a „vertikális és horizontális építkezés” az „Erdély 3.0” nevű „összetett koncepció” létrehozására, szabad szemmel látható eredménye nem igazán van a 2017 decemberében megítélt, 1,45 milliárd forintos (4,5 millió euró) médiatámogatásnak.

Ennek ellenére március 20-án újabb 1,9 milliárd forint (6 millió euró) támogatást ítélt meg a magyar miniszterelnök az Erdélyi Médiatér Egyesület számára.

Az 1148/2019. (III. 20.) kormányhatározat szerint a támogatást a „Kárpát-medencei magyar nyelvű média működésének támogatása” érdekében ítélték meg, az egyesület két, 950 millió forintos részletben kapja meg a támogatást a Bethlen Gábor Alapon keresztül.

De mire költötték el a korábban megítélt 1,45 milliárd forintot?

Ezügyben továbbra is sötétben tapogatózunk: az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI) újból megtagadta, hogy kiadja a támogatás részletes költségtervét, szakmai programját és beszámolóját, továbbá pénzügyi elszámolását.

Az indoklás? A kedvezményezett 2018 decemberében az okirat módosítását kérte, a szerződés módosítása folyamatban van, így tehát az általunk kért adatok döntés megalapozását szolgálják.

A döntéselőkészítési adatok nyilvánosságkorlátozási szabályát az Infotv. 2015-ös módosítása idején írták át úgy, hogy az tipikus gumiszabály lett: gyakorlatilag bármire rá lehet húzni, hiszen minden adat szolgálja további döntések megalapozását is.

Egyébként nem a szerződés módosítása az oka annak, hogy adatigényünket ezzel az indoklással dobta vissza az EMMI: 2018 júliusában, amikor a támogató okirat módosítását még nem kérték, szintén „jövőbeli döntés megalapozását szolgáló adatnak” minősült a részletes költségterv és a szakmai program.

A szerződésből sem derül ki, mire költik a támogatást

Korábban, 2018 márciusában egyáltalán semmilyen választ nem kaptunk hasonló adatigénylésünkre – igaz, pár héttel korábban az EMMI kiadta az Erdélyi Médiatér Egyesülettel kötött szerződést, mely azonban nem tartalmaz részleteket arra vonatkozóan, hogy mégis mire költik ezt a támogatást.

Az égből pottyant 1,45 milliárd: itt az Erdélyi Médiatér Egyesület támogatói okirata

Átlátszó Erdély Kövess minket vagy írj nekünk! Nem lettünk okosabbak a rekordösszegű erdélyi médiatámogatás szerződését végigolvasva. A dokumentum szinte semmilyen konkrétumot nem tartalmaz arra vonatkozóan, hogy a 4,5 millió eurót mire is adták. Sem részletes költségterv, sem pedig szakmai program nem része jelenleg annak a támogatói okiratnak, melyet az Erdélyi Médiatér Egyesület kötött meg az Emberi Erőforrások Minisztériumával 2017.

Miért érdekel minket az Erdélyi Médiatér Egyesület által kapott támogatás? A korábban gyakorlatilag ismeretlen, az erdélyi Főtér.ro portált kiadó Erdélyi Médiatér Egyesület akkor került az érdeklődés középpontjába, amikor kiderült: 2017 decemberében az erdélyi magyar médiában megszokott pénzekhez képest csillagászati összeget, 1,45 milliárd forintot, vagyis 4,5 millió eurót kapott a magyar kormánytól. Ehhez jön az újabb 1,9 milliárd forintos támogatás.

A nagyságrendek érzékeltetéséhez elég, ha annyit mondunk, hogy a Főtér.ro korábban évente mintegy 40 millió forintból (120 ezer euró) működött, a szekelyhon.ro nézettségével nagyjából egy szinten mozgó maszol.ro éves költségvetése körülbelül 180 ezer EUR. (Az erdélyi magyar on-line médiára fordított magyarországi közpénzekről szóló anyagunk itt olvasható).

Azonnal megindultak a találgatások, mire költik majd el ezt a pénzt. Az már kezdetben világos volt, hogy ennek a támogatásnak egy részét a legnagyobb erdélyi magyar médiacég, a jelenleg csődeljárás alatt álló Udvarhelyi Híradó Kft. „megmentésére” ítélték meg. A Simicska-Orbán konfliktusba véletlenül belekeveredett cég helyzetéről 2017 decemberében írtunk összefoglalót:

Titokban gazdát cserélt a legnagyobb erdélyi médiacég több száz alkalmazottja

Rég nem látott mozgásoknak lehetünk szemtanúi az erdélyi magyar médiában: miután az Udvarhelyi Híradó Kft. csődeljárást kért maga ellen, egy ismeretlen egyesület 1,45 milliárd forint kormánytámogatást kapott, aztán egy kis helyi rádiót működtető cég felvett pár száz embert. Megpróbáljuk összerakni a puzzle-t.

2018 a felvásárlások éve volt

Hogy áll most az erdélyi magyar média nagyszabású átalakítását és korszerűsítését célzó projekt, amiről Demeter Szilárd, az Erdélyi Médiatér Egyesület „nem hivatalos nagykövete” beszélt az Átlátszó Erdélynek?

Egyszerű médiafogyasztóként egyelőre nem látszik, hogy az Erdélyi Médiatér Egyesület környékén levő médiaorgánumok fellendültek volna a látványos tőkeinjekció hatására: hogy sorozatban jönnének a jobbnál jobb sztorik, jelennének meg a műszaki fejlesztések, és a cégcsoportban dolgozó újságírók lelkesedése is jócskán lelohadt mára.

„Lesz saját portálunk több is, vertikális is, horizontális is”. Erre megy a másfél milliárdos sajtótámogatás Erdélyben

Átlátszó Erdély Kövess minket vagy írj nekünk! Demeter Szilárd, az Erdélyi Médiatér Egyesület „nem hivatalos nagykövete” először beszél arról, hogy mire költenék azt az 1,45 milliárd forintnyi kormánytámogatást, amit tavaly decemberben kaptak. Demeter Szilárdot az Átlátszó Erdély még 2017 decemberében megkereste kérdésekkel, közvetlenül azután, hogy kiderült: az Erdélyi Médiatér Egyesületnek 1,45 milliárd forint (kb.

Az viszont tény, hogy a kis egyesület köré egy év alatt egész kis cégbirodalom épült. Dokumentumok hiányában részben a cégadatokra, részben pedig arra a néhány konkrétumra kell támaszkodnunk, amelyet Szőke László, a médiaportfólió fejlesztési igazgatója esszéisztikus dolgozatában publikált 2019. március 4-én. Szőke Lászlót egyébként tegnap kerestük meg egy sor, a 2018-as évre vonatkozó kérdéssel, eddig nem válaszolt.

A történet 2018. január 8-án azzal kezdődött, hogy egy kis, helyi rádiót és képújságot működtető székelyudvarhelyi cégre, a Prima Press Kft.-re menekítették ki a csődeljárás alatt levő Udvarhelyi Híradó Kft. által kiadott helyi lapokat (Vásárhelyi Hírlap, az Udvarhelyi Híradó, Csíki Hírlap és a Gyergyói Hírlap), a Székelyhon portált, Krónika országos közéleti napilapot, illetve az Udvarhelyi Híradó Kft. több száz alkalmazottját.

Ekkor, január 8-án még nincsen hivatalos kapcsolat a Prima Press Kft. és az Erdélyi Médiatér Egyesület között. A Hivatalos Közlöny szerint január 26-ig kell várni arra, hogy az egyesület alaptőke-emeléssel 4,7 százalékos részesedést szerezzen az akkor még László János helyi üzletember, valamint a László cége, az Arkum Invest Kft. által tulajdonolt cégben. Két hét múlva, február 8-án aztán az Erdélyi Médiatér Egyesület teljes egészében megszerzi a Prima Press Kft-t.

Tudásexport a többi határon túli közösségbe

Szintén 2018 februárjában jegyzik be a Magyar Médiaszolgáltatást Támogató Központ Nonprofit Kft.-t Magyarországon. A cég alapítója dr. Korda Éva Judit, akinek a neve ismerős lehet azok számára, akik követték az Udvarhelyi Híradó-sztorit: ő az Udvarhelyi Híradó Kft. tulajdonosának, a Határok Nélkül a Magyar Sajtóért Alapítványnak az elnöke.

Mi az MMTK szerepe? Szőke szerint ez a nonprofit kft. hivatott az erdélyi holding által megteremtett tudás (nem profitorientált) exportjára a többi határon túli magyar régióba, azaz Felvidékre, Vajdaságra, Kárpátaljára, emellett ez a cég látja el cégcsoport teljes IT-támogatását.

2018 májusában létrejön a Transversum Kft. – alapítói a Magyar Médiaszolgáltatást Támogató Központ Nonprofit Kft., valamint az Erdélyi Médiatér Egyesület. Ez a cég a holding pénzügyi-gazdasági-személyzeti-jogi ügyeiért felel, a cégek ügyvezetését látja el, valamint a cégcsoport vagyonkezelője és reklámügynöksége is egyben. (A Transversum Kft.-ről itt írtunk részletesebben).

Meglengette a mézesmadzagot az Erdélyi Médiatér Egyesület

Átlátszó Erdély Kövess minket vagy írj nekünk! Az egyesület a portfólió reklámfelületeit egységesen, saját cégen keresztül tervezi értékesíteni, és ide más médiaorgánumok is becsatlakozhatnak. Múlt héten, a tusványosi szabadegyetemen beszélt először terveiről az Erdélyi Médiatér Egyesület médiaportfóliójának szakmai vezetősége.

A Jobbik erdélyi médiaprojektjét is bekebelezték

Szintén 2018 májusában megalapítják a Varjúvár Kiadó Kft.-t – alapítói a Magyar Médiaszolgáltatást Támogató Központ Nonprofit Kft. és az Erdélyi Médiatér Egyesület. Szőke szerint ez a cég a külön cégformával addig nem rendelkező projektekért felel (Előretolt Helyőrség, Nőileg, Nethuszár, Székelyföld.ma), illetve szintén a Varjúvár Kiadó működteti a portfólió Dokumentációs és Oknyomozó Műhelyét, a DOM-ot, mely a Székelyhon napilap Kilátó című havi mellékletét is készíti.

A csoport adja ki továbbá az Előretolt Helyőrség című irodalmi havilapot, továbbá a tröszt tagja lett a Nőileg havi magazin, a Cimbora gyereklap portálja, a cimbora.net, valamint két kisebb oldal: a Nethuszár és a Székelyföld.ma. Utóbbi oldal korábban a Jobbikhoz állt közel. Társult lap lettek a Háromszék, a Székely Hírmondó, a Nyugati Jelen és a Brassói Lapok.

Augusztus elején a sepsiszentgyörgyi Friss FM-et üzemeltető Agotika Kft.-ben alaptőke-emelést hajtottak végre, így megjelent a tulajdonosok között az Erdélyi Médiatér Egyesület, valamint a Prima Press Kft. A korábbi tulajdonos, Petroczki Judit Ágota augusztus 20-án ki is szállt a cégből.

Szőke beszámolójából kiderül, hogy szintén a cégcsoporthoz került a a gyergyószentmiklósi Mix FM-et, Fény TV-t, valamint a helyi képújságot is üzemeltető Kelet Info Kft. (ennek a tranzakciónak a cégjegyzékben nem találtuk nyomát, de jó eséllyel csak arról van szó, hogy a cégjegyzék még nem frissült).

Szőkét felfele buktatták?

Fontos mozzanat lehet, hogy Szőke László szerepe csökkenni látszik: miután egy ideig úgy formálisan, mind informálisan az egyik kulcsfigurája volt a médiaprojektnek, 2018 augusztusától neki egy jól hangzó, de némileg súlytalan funkciót találtak: ő lett a médiaportfólió fejlesztési igazgatója.

A Prima Press Kft. ügyvezetését egy székelyudvarhelyi volt újságíró és vállalkozó, Zilahi Imre vette át. Szintén Zilahi lett az Agotika Invest Kft. és a Transversum Kft. ügyvezetője. A Magyar Médiaszolgáltatást Támogató Központ Nonprofit Kft. ügyvezetője Győrfi Áron, a Varjúvár Kiadó Kft. ügyvezetői feladatait Horváth István látja el (Horváth István csupán névrokona a kolozsvári Kisebbségkutató Intézet vezetőjének – szerk. megj. 11:40 23.04.2019).

Újságolvasók számára talán a legnagyobb változás, hogy a négy helyi napilap (Vásárhelyi Hírlap, az Udvarhelyi Híradó, a Csíki Hírlap és a Gyergyói Hírlap) a Székelyhon nevű színes, 12 oldalas újsággá olvadt össze, melynek a fogadtatása meglehetősen felemás volt: sok olvasó ugyanis hiányolja a megszokott helyi témákat, információkat.

Szőke beszámolója szerint 2018 az építkezés éve volt: a cégcsoport minden tagja túl van a belső pénzügyi átvilágításon, hamarosan bevezetik az egységes vállalatirányítási rendszert (ERP), a szerkesztőségek felszerelése pedig megújult, és egységes szerkesztőségi tartalomkezelő rendszert valósítottak meg, mely egyben „Erdély legnagyobb élő, naprakész sajtóanyag-adatbankja”.

„És ez még csak a kezdet…” – ígéri cikke végén Szőke.

Az elutasított adatigény ügyében jogorvoslathoz fordulunk, a témát pedig a jövőben is követjük.

Címlapfotón Demeter Szilárd, az Erdélyi Médiatér Egyesület “nem hivatalos nagykövete”. Fotó: Facebook