Guvernul maghiar finanţează cu încă 6 milioane de euro Asociaţia Pentru Spaţiul Media Transilvan. Dar cum s-a modernizat până acum mass-media din Bazinul Carpatic cu banii oferiți de Orban? Dacă indicele succesului este numărul firmelor care apar în preajma asociației, atunci suntem martorii unui veritabil succes.

Construcția verticală și orizontală” a massmediei de limbă maghiară ține de mai bine de un an, ca și înființarea ”concepției dezvoltate” ”Transilvania 3.0”. Totuși, rezultatele finanţării de 1,45 miliarde de forinți (4,5 milioane de euro) acordate de guvernul maghiar prin intermediul Asociației Pentru Spațiul Media Transilvan, în decembrie 2017, nu prea se văd.

Pe 20 martie, 2019, prim-ministrul maghiar a acordat un nou sprijin financiar, de data asta de 1,9 miliarde de forinți (6 milioane de euro) Asociaţiei Pentru Spaţiul Media Transilvan.

Conform hotărîrii de guvern 1148/2019. (III. 20.) sprijinul a fost acordat ”cu scopul sprijinirii mass-mediei de limbă maghiară din Bazinul carpatic”; asociația va primi banii în două tranșe a cîte 950 de milioane de forinți prin Fondul Bethlen Gábor, fond care se ocupă cu finanţarea comunităţilor maghiare de peste hotare.

La ce a fost folosită suma de 1,45 miliarde de forinți acordată acum doi ani?

În această problemă suntem lăsați în continuare în întuneric: finanţatorul, Ministerul Resurselor Umane din Ungaria a refuzat din nou să ne prezinte bugetul detaliat, programul și justificările finanţării, ca și raportul financiar al asociaţiei.

De ce? În decembrie 2018 Asociaţia Pentru Spaţiul Media Transilvan a cerut modificarea contractului de finanţare. Cum modificarea contractului este în desfășurare, datele pe care le-am cerut sunt folosite la „argumentarea deciziei”, ne-a răspuns ministerul.

Ce este această „argumentare a deciziei”? Legea privind accesul la informaţii de interes public din Ungaria a fost modificată în 2015, introducându-se un număr de excepţii destul de vagi care pot fi invocate ca motiv de refuz.

Una dintre aceste excepţii sunt informaţiile care „sunt folosite pentru argumentarea unor decizii”. Cum orice informație poate fi folosită în scopul argumentării unor decizii viitoare, autorităţile publice folosesc această excepţie pentru a limita accesul la informaţii publice.

Oricum, nu modificarea contractului este motivul real pentru care ministerul a refuzat să ne ofere datele respective: în iulie 2018, cînd modificarea contractului încă nu fusese cerută, ne-au refuzat invocând aceeaşi excepţie de ”argumentare a deciziei”.

Nici din contract nu reiese pe ce au cheltuit sprijinul

Mai devreme, în martie 2018 nici măcar răspuns nu primisesem la cererea noastră de informaţii. Drept e că în februarie MRU ne-a trimis contractul încheiat între minister și Asociaţia Pentru Spaţiul Media Transilvan, dar acesta este un contract standard care nu conține aproape niciun detaliu referitoare la întrebarea: pe ce se cheltuie banii?

Dar de ce ne interesează această finanţare acordată pentru Asociaţia Pentru Spaţiul Media Transilvan? Această asociaţie obscură cu sediul în comuna Sălard din Bihor a ajuns în centrul atenției atunci cînd în decembrie 2017 a primit o sumă de 1,45 miliarde de forinți, adică 4,5 milioane de euro, ceea ce în media din comunitatea maghiară din România este o sumă astronomică. Această finanţare se completează acum cu încă 1,9 miliarde.

Pentru a înțelege proporțiile acestei finanţări e destul să amintim că până în decembrie 2017, asociaţia publica site-ul Főtér.ro cu un buget anual de 40 milioane de forinți (120 de mii de euro), cam asta fiind un buget realistic pentru o redacţie on-line din media maghiară din România. Ca şi termen de comparaţie, unul dintre portalurile cu cea mai mare audienţă, maszol.ro are un buget de 180 de mii de euro pe an. (Materialul nostru despre finanţările din Ungaria a mass-mediei maghiare din Transilvania se poate citi aici.)

Fidesz has won over the Hungarian online press in Transylvania

Hungarian public money is increasingly present and government is gaining influence on the Hungarian media in Transylvania. In 2016 the income of the biggest news websites was coming from public money from Hungary. Even though up to now the Hungarian media in Transylvania was not promoting any government propaganda, the question remains: will this change with the upcoming elections?

A fost clar de la bun început că o parte din sprijin fusese acordat pentru salvarea celei mai mari firme media maghiare din Transilvania, care este acum în mijlocul procedurii de faliment. Despre povestea firmei care, întâmplător, a căzut victimă conflictului dintre prim-ministrul Viktor Orbán și omul de afaceri Lajos Simicska am scris în decembrie 2017.

În decembrie 2017 Udvarhelyi Híradó SRL, societatea care edita număr de cotidiene (Krónika, Vásárhelyi Hírlap, Csíki Hírlap, Gyergyói Hírlap, Udvarhelyi Híradó), un săptămînal (Erdélyi Napló) unul dintre cele mai citite portaluri (szekelyhon.ro), a ajuns în situația de a cere insolvență.

Alături de gestionarea frauduloasă, firma a picat într-un joc politic atunci când relația dintre Viktor Orbán și Lajos Simicska, cel mai apropiat om al prim-ministrului ungar, conducătorul economiei gri a partidului de guvernămînt, s-a deteriorat considerabil.

În 2015 conflictul a degenerat în plin război: alături de faptul că părţile au început să-şi trimită ameninţări prin mass-media, guvernul maghiar a încercat să-i facă zile grele lui Simicska și să-l marginalizeze în afaceri, ceea ce dealtfel a și reușit după alegerile din 2018.

Udvarhelyi Híradó SRL a fost afectat pentru că pierderile firmei erau în continuu finanţate prin sponzorizări de la firme aflate în proprietatea statului maghiar. Situaţia delicată arăta aşa:

  • Proprietarul firmei, Fundația ”Pentru Media de peste Hotare” (Határok Nélkül a Magyar Sajtóért Alapítvány) fusese controlată de Lajos Simicska;
  • Simicska fiind în impas financiar nu a mai vrut să cheltuie bani pe mass-media de peste granițele Ungariei, dar nici nu a vrut să i le facă cadou lui Orbán;
  • Temându-se că Simicska ar putea stopa şi folosi pentru interesele sale banii, firmele aflate în proprietatea statului maghiar nu au mai acordat sponzorizări fundației;
  • Udvarhelyi Híradó nu și-a mai putut plăti datoriile, cerînd insolvență.

2018 a fost anul în care a început extinderea

Cum stă acest proiect de mare anvergură care are ca scop restructurarea şi modernizarea mass-mediei maghiare din Transilvania, despre care vorbise Szilárd Demeter, ”ambasadorul neoficial” al ASMT pentru Átlátszó Erdély?

Deşi Demeter nu are nicio funcție în asociație, nu este un secret că finanţarea a fost acordată ca urmare a intervenţiei sale. Demeter este un tânăr din Secuime care a absolvit filosofia la Cluj, apoi a devenit asistentul de presă al eurodeputatului László Tőkés. Mai tîrziu s-a angajat la la Fundația Századvég, principalul think tank al guvernului maghiar. Nu ştim exact ce anume lucrat acolo, dar se pare că a făcut parte din echipa unui personaj misterios, Árpád Habony, care este considerat principalul mastermind din spatele comunicării guvernului maghiar. Nu de mult Demeter a fost numit directorul Muzeului Literar Petőfi.

În ianuarie 2018, când a acordat un interviu pentru Átlátszó Erdély despre planurile pe care le are în media maghiară din Transilvania, a declarat:

Am formulat un plan complex care pe lîngă integrarea organelor de mass-media conține și elementele creării unei scene transilvane precum și concepțiile tuturor platformelor care servesc construirea comunității. Dorim cu precădere dezvoltare online pentru că lumea ține în această direcție.

Ne-am gîndit nu numai la platforme, ci și la un management online eficient și avem idei și pentru multe altele. Vrem să dezvoltăm soluții de infocomunicații care pot ajuta actorii din spaţiul public maghiar de peste granițele Ungariei. Pentru asta a fost înființată un grup de lucru dedicat.”

Dacă privim lucrurile din perspectiva unui cititor simplu, atunci efectele acestei investiții majore nu prea se văd. Nu apar zi de zi articole interesante şi de impact în acest grup media, nu vedem nici inovaţii tehnice, iar entuziasmul iniţial al jurnaliștilor s-a temperat simţitor.

Drept e că nici temerile conform cărora acest grup media din Transilvania va fi folosită pentru o propagandă primitivă şi super-centralizată ca în cazul publicațiilor apropiate guvernului ungar nu s-au adeverit.

Este, însă, un fapt incontestabil că, în decursul unui an, în jurul asociației minuscule s-a construit un întreg imperiu de firme. În lipsa justificărilor ne bazăm pe de o parte pe documentele publicate în Monitorul Oficial, iar pe de alta pe cele cîteva informaţii concrete pe care László Szőke, directorul de dezvoltare a portfoliului media le-a publicat într-o lucrare eseistică din 4 martie 2019. Lui i-am trimis o serie de întrebări, la care însă nu a răspuns.

Povestea a început pe 8 ianuarie 2018: ziarele locale din portfoliul Udvarhelyi Híradó SRL (Vásárhelyi Hírlap, Udvarhelyi Híradó, Csíki Hírlap şi Gyergyói Hírlap), portalul Székelyhon, cotidianul național Krónika precum și angajații SRL-ului au fost preluaţi de către firma Prima Press SRL din Odorheiu Secuiesc, firmă care până atunci opera un post radio local.

În data de 8 ianuarie încă nu exista o legătură oficială între Prima Press SRL și Asociaţia Pentru Spaţiul Media Transilvan. Conform Monitorului Oficial, asociaţia cumpără acțiuni în valoare de 4,7 la sută în date de 26 ianuarie, până atunci proprietarul este János László și firma lui, Arkum Invest SRL. După două săptămîni, pe 8 februarie ASMT a devenit singurul proprietar al Prima Press.

Export de profesionalism în celelalte comunități maghiare de peste hotare

Tot în februarie 2018 în Ungaria este înregistrată o firmă non-profit denumită Centrul de Sprijin al Serviciului Mass-Media Maghiar (Magyar Médiaszolgáltatást Támogató Központ Nonprofit Kft. prescurtat în româmă CNSSM). Firma e înființată de dr. Éva Judit Korda, care este președintele Fundației Fără Hotare pentru Mass-Media Maghiară, proprietarul Udvarhelyi Híradó SRL.

Care este rolul CNSSM? Szőke a declarat că acest SRL nonprofit va exporta profesionalismul creat de holdingul transilvan în celelalte regiuni maghiare de peste hotare, adică în Slovacia, în Voivodina, şi în Ucraina. Tot această firmă asigură servicii IT pentru întregul grup de firme.

În mai 2018 s-a înființat Transversum SRL de către CNSSM și de ASMT. Firma răspunde pentru problemele financiare, economice, de personal și de domeniul juridic, asigură administrarea firmelor, este administratorul averii grupului de firme precum și agenția de marketing.

Au cumpărat și proiectul mass-media din Transilvania al Jobbik

În aceeași lună, mai din 2018 se înființează Varjúvár Kiadó SRL de către CNSSM și ASMT. Szőke a declarat că firma răspunde de proiectele care pînă atunci nu au avut editură (Előretolt Helyőrség, Nőileg, Nethuszár, Székelyföld.ma), respectiv tot Varjúvár Kiadó SRL răspunde pentru funcționarea Atelierului de Documentare și Investigație (ADI) al grupului, care publică și suplimentul Kilátó al cotidianului Székelyhon.

Gruparea tipărește și revista lunară Előretolt Helyőrség, revista pentru femei Nőileg, portalul revistei pentru copii Cimbora, cimbora.net, și două site-uri on-line mai mici: Nethuszár și Székelyföld.ma. Înainte, cel din urmă fusese apropiat de partidul de opoziţie de extremă dreaptă Jobbik. Ziare asociate au devenit Háromszék, Székely Hírmondó, Nyugati Jelen şi Brassói Lapok.

La începutul lui august 2018 s-a produs o mărire de capital la Agotika SRL care a fost proprietarul staţiei radio Friss FM din Sfântu Gheorghe. Așa au apărut printre proprietari ASM și Prima Press SRL. Proprietarul anterior, Judit Ágota Petroczki renunţat la partea sa din firmă pe 20 august.

Din raportul lui Szőke reiese că gruparea a cumpărat și Mix FM și Fény TV din Gheorgheni și Kelet Info SRL care publică teletext-ul local.

Szőke a decăzut?

Rolul lui László Szőke pare a se diminua: după ce într-o perioadă a fost una dintre figurile-cheie ale proiectului media, în august i s-a găsit o funcție cu nume sonor dar cam fără greutate: el a devenit directorul de dezvoltare al portfoliului media.

Administrarea Prima Press SRL a fost preluată de un jurnalist și om de afaceri din Odorheiu Secuiesc, Imre Zilahi. Tot el a devenit directorul executiv al Agotika Invest SRL și al Transversum SRL Directorul executiv al CNSSM a fost numit Áron Győrfi, iar al Varjúvár Kiadó SRL István Horváth (acesta nu este aceeaşi persoană cu István Horváth, preşedintele Institutului pentru Studierea Minorităţilor Naţionale n. red. 11:44 23.04.2019)

Pentru cititorii de ziare modificarea cea mai importantă este că cele patru cotidiene (Vásárhelyi Hírlap, Udvarhelyi Híradó, Csíki Hírlap și Gyergyói Hírlap) s-au contopit în ziarul cu pagini colorate de 12 pagini Székelyhon a cărui recepție a fost destul de ambivalentă, mulți cititori fiind dezamăgiţi de faptul că în noul ziar știrile locale au o pondere mult mai scăzută.

Conform raportului lui Szőke, 2018 a fost anul construcției: toți membrii firmei au fost supuși controlului financiar interior. În curînd vor introduce sistemul de management integrat. Infrastructura redacțiilor a devenit deja mai bună, și au creat un sistem unitar de administrare a conținutului care în același timp este ”cea mai mare bancă de date jurnalistice dinamică și updatată din Transilvania”.

Asta e doar începutul…” – ne promite în încheiere Szőke.

În problema cererii noastre de informaţii refuzate, vom apela la instanţă, și vom urmări în continuare povestea acestor sume fabuloase acordate pentru media maghiară din Transilvania.

Traducere de Péter DEMÉNY

Foto: preşedintele Asociaţiei Pentru Spaţiul Media Transilvan, Árpád László Mohácsi (la stânga) şi Szilárd Demeter, "ambasadorul neoficial" al proiectului/Facebook